عشاق المهدی (عج)

هیئت جوانان عشاق المهدی (عج)

هیئت جوانان عشاق المهدی (عج)

شباهت حضرت مهدی به انبیا

2:

شباهت حضرت مهدی به انبیا


- شباهت امام زمان به حضرت نوح:

  1. از حضرت صادق روایت شده که: نوح دوهزاروپانصدسال عمر کرد،امام عصر نیز در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری به دنیا آمده و تا امسال که سال 1437 هجری قمری است از عمر ایشان می گذرد. که ویژگی مشترک همان طول عمر میباشد.

 برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب رجوع کنید......


1- شباهت امام زمان به حضرت نوح:

  1. از حضرت صادق روایت شده که: نوح دوهزاروپانصدسال عمر کرد،امام عصر نیز در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری به دنیا آمده و تا امسال که سال 1437 هجری قمری است از عمر ایشان می گذرد. که ویژگی مشترک همان طول عمر میباشد.
  2. حضرت نوح زمین را ازکافران پاک کردچنان چه در قرآن سوره نوح آیه 36   می فرماید: خدایا بر روی زمین از کافران هیچ کس را زنده مگذار. امام زمان نیز زمین را ازلوث وجود کفار پاک مینمایند.
  3. حضرت نوح درمیان قوم خود 950 سال درنگ نمود و به دعوت آن ها پرداخت و همچنین امام عصر نیز از آغاز امامتش تا کنون صبرکرده واین صبر تا ظهور ادامه پیدا میکند.
  4. هرکس از نوح وکشتی نجات او دوری گزید هلاک شد هکچنین هرکس از ولی عصر دوری گزیند به هلاکت می رسد.

 

2-  شباهت امام زمان به حضرت ابراهیم :

  1. همان طور که حمل و ولادت حضرت ابراهیم(ع) مخفی بود حمل و ولادت امام زمان نیز مخفی بوده است.
  2. مفضّل از حضرت صادق روایت میکند که: ابراهیم را هنگامی که به آتش افکندند پیراهن مخصوصی را که جبرئیل ازبهشت آورده بود پوشید.امام عصر نیز این پیراهن را دروقت خروج و ظهورش می پوشد.
  3. حضرت ابراهیم را خداوند ازآتش نجات داد. چنین معجزه ای برای امام زمان نیز اتفاق می افتد.در کتاب میکال المکارم ج 1 ص 181 ح 425 آمده است که شخصی از ان حضرت معجزه ی حضرت ابراهیم را طلب میکند، سپس حضرت امر می کند که آتشی بزرگ روشن کنندسپس آیه ی83 سوره ی یس ((پس منزه است خداوندی که مالکیت و حاکمیت همه چیز در دست اوست)) را میخوانند و داخل آتش میشوند و سالم از آتش بیرون می آیند و آن مرد منکر می شود و می گوید این ِسحر است.

3- شباهت امام زمان به حضرت موسی:

  1. حمل و ولادت حضرت موسی مخفی بود و حما و ولادت امام زمان نیز مخفی بود.
  2. حضرت موسی از قومش دوبار غیبت کرد و غایب شد که یکی طولانی تر ازدیگری بود، غیبت اول بیست و هشت سال طول کشید و لی غیبت دوم 40 شب یه طول انجامید.همچنین حضرت مهدی از امت غایب شد به دو غیبت که یکی از آن ها طولانی تر از دیگری است.
  3. خداوند با حضرت موسی تکلم کرد. در سوره ی اعراف آیه ی 144 آمده است که

(( ای موسی ! من تو را برگزیدم و رسالت  خورا به تو دادم و تورا به موهبت سخن گفتن با خودم نایل کردم و آنچه به تو دستور دادم بگیر ودر برار این همه موهبت از شکرگزاران باش))

در کتاب بحار الا انوار ج 51 ص 27 آمده است که : ((امام یازدهم فرمودند: آنگاه که خداوند مهدی را به من بخشید دو ملک را فرستاد پس اورا به سوی عرش بردند و به پیشگاه الهی رساندند پس خدا خطاب به او فرمد: مرحبا بر تو ای بنده من. برای یاری کردن دین من واظهار نمودن امر من و هدایت کننده بندگان من ؛ من تورا عطیه کردم همانا من به خاطر تو گیرنده وعطا کننده ام و به تو می بخشم و عذاب میکنم.

 

4.حضرت موسی از مردم غایب شد به خاطر ترس از دشمنان چنانکه هر لحظه در انتظار حادثه ای بود.حضرت مهدی نیز از ترس دشمنان غایب شدند.

5.در غیبت حضرت موسی قوم او درنهایت سختی و مشقت و ذلت بسر می بردند، زیرا دشمنان آن ها فرزندانشان را سر می بریدند و زنانشان را برای کنیزی زنده نگه می داشتند. همچنین شیعیان و محبین امام زمان(ع) در دوران غیبت آن حضرت در نهایت سختی و مشقت اند.

6.خداوند زمین را برای دشمنان حضرت موسی شکافت؛یعنی قارون را ازبین برد. همچنین امام زمان می شکافد زمین را برای دشمن و آن لشکر سفیانی است.

بحار الانوار ج 52 ص 238

 

4- شباهت امام زمان به حضرت عیسی:

1. عیسی (ع) فرزند سید نسا درزمان خودش بود. امام زمان نیز فرزند سیده زنان در زمان خودش .

2.حضرت عیسی در گهواره تکلم نمود امام زمان نیز در کودکی در گهواره سخن گفت،از جمله به روایتی ار دختر امام جواد می توان اشاره کرد که حضرت حجت بعد از ولادت فرمود : (( اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و انّ محمدا رسوا الله(ص) و سپس درود فرستاد بر امیر المومنین و بر ائمه)) کمال الدین ج 2 ص425

3. حضرت عیسی مردگان را به اذن خداوند زنده می کرد ؛همچنین امام زمان زنده می کند مردگان را به اذن خداوند که روایات در این باره زیاد است.

 

5-شباهت امام زمان به جد بزرگوارشان خاتم انبیا (ص):

در این باره به کلمه ی جامعی که از پیامبر اسلام رسیده اکتفا می شود که فرمودند:

((مهدی از فرزندان من است، نام او نام من است، کنیه اش کنیه من است، شبیه ترین مردم به من است از جهت سیمای ظاهر و صفات باطن.

 

 


  • شهید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی